18 June 2014

Belajar Untuk Ikhlas

“Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: Nabi Shallallahu ‘alihi wa sallam telah bersabda,”Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa kalian, juga tidak kepada harta kalian, akan tetapi Dia melihat kepada hati dan amal kalian”.


Lebih kurang dua bulan lepas seminggu selepas balik dari umrah aku dapat satu berita yang membuatkan aku keterasaan sedikit. Mula-mula tu buat tak tau juga, mungkin ade hikmahnya di sebalik apa yang berlaku. Tapi biaselah kan kite ni manusia biase kadang-kadang perkara tu mengganggu fikiran aku. Dalam hati berdoa pada Ilahi moga diperkuatkan hati aku, tabahkan diri ini dan cuba untuk redha dengan ketentuannya. Belajar untuk mengikhlaskan hati ini dengan sesuatu yang bukan rezeki untuk aku. Tapi redha dan ikhlas itu susahkan. Walaupon dalam hati kate redha je la, ikhlas jela namun kadang-kadang tersentuh juga jiwa aku. Belajar untuk ikhlaskan hati bukan sesenang berkata-kata. Namun aku harus kuat dengan ketentuan Ilahi, biarlah apa yang aku lakukan selama ini ikhlas kerana Allah. Dan aku masih lagi belajar untuk mengikhlaskan hati ini... Belajarlah untuk ikhlas, dan buat sesuatu kerana Allah. InsyaAllah, suatu hari nanti akan hadir kebahagiaan dalam hati kita.. InsyaAllah..

0 Cer komen Cikit: