18 June 2014

Khadijah binti Khuwailid

Khadijah dipersunting Rasulullah saw menjadi isterinya ketika baginda berusia 25 tahun dan khadijah menginjak 40 tahun. Khadijah adalah perempuan pertama yang menjadi isteri Rasulullah saw. Semasa hidup Khadijah, Rasulullah saw tidak pernah menikahi perempuan lain. Jadi seluruh perempuan yang dinikahinya terjadi setelah Khadijah wafat.
Sebuah riwayat menyebutkan bahawa Jibril as pernah datang menemui Rasulullah saw di Gua Hira. Jibril berkata: " Wahai Rasulullah, ini Khadijah datang kepada engkau dengan membawa bekas berisi lauk pauk atau makanan atau minuman. Apabila dia datang kepadamu, sampaikanlah salam kepadanya dari Tuhannya Yang Maha Mulia lagi Maha Agung dan juga dariku. Khabarkanlah berita gembira kepadanya mengenai sebuah rumah di syurga yang terbuat dari mutiara di dalamnya tidak ada kekecohan dan kesusahan".
Adapun keturunan Rasulullah saw dari Khadijah, terdiri dari putera dan puteri. Adapun putera-puteranya tidak ada yang bertahan hidup. Sementara puteri-puterinya; Zainab, Riqayyah, Ummu Kaltsum dan Fatimah. Si puteri sulung, Zainab, dinikahi oleh anak bapa saudaranya, Abu Al-Ash bin Rabi'. Sementara Ruqayyah dan Ummu Kaltsum dipersunting sebagai isteri oleh Uthman bin Affan di dua waktu yang berbeza. Adapun Fatimah dinikahi oleh Ali bin Abu Thalib di sebuah tempat antara Badar dan Uhud.
Khadijah adalah perempuan pertama yang memeluk Islam. Segala pengorbanan dipersembahkannya kepada suaminya, Rasulullah saw demi menyebarkan dakwah Islam. Bahkan hartanya diinfakkanya saat kaum Muslimin di boikot oleh kafir Quraisy. Khadijah adalah orang yang dikatakan Rasulullah saw kepadanya: "Selimutilah diriku, selimutilah diriku". Dan Khadijah adalah orang yang berkata kepada Rasulullah saw: "Demi Zat yang jiwaku berada digenggaman-Nya bergembiralah dan tegarlah wahai anak bapa saudaraku. Sesungguhnya aku mengharap dirimu sebagai Nabi umat ini.

0 Cer komen Cikit: