05 June 2014

Sabar Itu INDAH...


              بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ                                                      

Assalammulaikum, 

Memang marah itu mudah, tapi bersabar itukan lebih indah...

Firman-Nya yang bermaksud;
                “Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya; “bilakah (datangnya) pertolongan Allah?”. Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah.)
(Al-Baqarah:  Ayat 214)
Dan dalam firman-Nya yang lain;
                “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Al-Ankabut: Ayat 2 – 3)
 Indahnya sabar hanya kita yang rase. Apabila diri diuji oleh Allah dengan sesuatu yang tidak kita ingini pasti kita rase sedih. Dan selalunya dalam hati mesti bertanya sendiri 'kenapa aku yang diuji, mengapa ujian ini diberikan kepadaku, kenapa mesti aku, kenapa tak orang lain'. Kadang2 tu dalam hati 'kenapa aku, aku, aku'. Ya Allah betapa lemahnya iman ku pada-Mu, betapa banyaknya dosa ku pada-Mu Ya Allah. Ampunilah dosa hamba-Mu yang serba kekurangan ini Ya Rahim.. Sesungguhnya aku terlalu ikutkan hati. Sedangkan masih ramai lagi diluar sana yang Kau uji lebih daripada ku. Aku melupakan segala nikmat yang telah Kau limpahkan padaku hanya kerana sedikit ujian yang Kau berikan.

"Dalam surah Ar-Rahman sebanyak 31 kali Allah bertanya kepada manusia dan makhluknya dengan pertanyaan, “Maka nikmat Tuhanmu yang mana satukah yang kamu dustakan?”

Sesungguhnya terlalu banyak nikmat-Mu yang aku dustakan Ya Allah. Ya Allah aku tahu ini adalah dugaan-Mu, dan aku menerima dugaan ini untuk kebahagiaanku di akhirat kelak. Kau berikanlah ketabahan kepadaku, kuatkanlah imanku, curahkanlah keikhlasan dan keredhaan ke dalam hatiku ini Ya Allah.. Aku tahu Ya Rabb, bahawa untuk menuju Syurga-Mu aku harus meniti jalan yang berliku yang penuh dengan onak dan duri. 
 
Semoga aku terus tabah, sabar dan tawakkal dengan segala dugaan-Mu Ya Rabb... 





Laa Tahzan, jangan bersedih. Allah kan ade.. Semoga aku akan lebih tabah menghadapi setiap dugaan.. Dan semoga aku akan mendapat nikmat keindahan sabar itu.. InsyaALLAH..



0 Cer komen Cikit: