Dengan
nama Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji hanya
layak bagi Allah, Tuhan yang mencipta dan mendidik sekalian alam. Selawat dan
salam diucapkan ke atas nabi junjungan, Muhammad s.a.w. serta keluarga dan
sahabat sekalian. Surah Yasin merupakan surah yang ke-36 daripada 114 surah
yang terdapat dalam al-Quranul-karim. Surah ini mengandungi 83 ayat, yang
semuanya diturunkan ketika Nabi Muhammad s.a.w. berada di Mekah, kecuali ayat
yang ke-12, yang diturunkan di Madinah selepas baginda berhijrah ke sana. Justeru
itulah surah Yasin digolongkan dalam surah Makkiyah. Antara tujuan Allah
menurunkan surah Yasin adalah untuk menambahkan keyakinan dan semangat baginda Rasulullah
s.a.w. terhadap perjuangannya yang suci itu, khususnya ketika keadaan menjadi
semakin mencabar akibat halangan dan tentangan kaum Quraisy terhadapnya kian memuncak
dan semakin ganas. Selain itu, tujuan surah ini diturunkan adalah untuk
menambah ilmu pengetahuan umat
Islam sendiri tentang akidah tauhid,
tentang sejarah perjuangan para anbiya’ dan para pengikut mereka yang beriman
dan taat, dan juga tentang fenomena alam semesta yang maha luas ini, khususnya
alam ghaib yang amat kompleks itu. Ini penting kerana pada peringkat permulaan
wahyu diturunkan, manusia sangat cetek dan dangkal sekali ilmu pengetahuannya
terhadap
agama,
akhlak dan taqwa. Surah ini mengandungi beberapa fasa.
Fasa
pertama terdiri daripada ayat pertama hingga ayat yang ke-12.
Dalam
fasa ini, Allah menegaskan bahawa Nabi Muhammad s.a.w ialah salah seorang rasul
yang dilantik-Nya untuk menyebarkan Islam kepada seluruh umat manusia bagi
memperbetulkan segala penyelewengan, khususnya penyelewengan akidah yang berlaku
di kalangan mereka.
Fasa
kedua terdiri daripada ayat ke-13 hingga ayat yang ke-32.
Dalam
fasa ini, Allahmenjelaskan kaedah berdialog yang terbaik kepada Nabi Muhammad
s.a.w. kerana baginda sentiasa berhadapan dengan pelbagai lapisan masyarakat,
khususnya golongan yang bijak dan berpengaruh. Perlu diketahui bahawa ketika
berhujah dengan golongan yang mahu berfikir, seseorang itu mestilah menggunakan
logik dan mengemukakan fakta yang sebenar dengan tepat, kerana kedua-dua unsur
ini boleh mendorong seseorang itu berfikir dengan lebih matang. Ini dapat menghindarkan
sikap suka berpegang kepada mitos atau cerita
dongeng
yang disogok ke dalam kitab-kitab agama yang telah diubah isi kandungannya oleh
para pendeta selepas kewafatan seseorang rasul.
Fasa
ketiga terdiri daripada ayat ke-33 hingga ayat ke-40.
Dalam
surah ini, konsep sains hayat dan sains kosmos diterangkan dengan jelas. Tujuannya
supaya manusia sedar bahawa itu adalah bukti yang menunjukkan Allah ialah
pencipta yang Maha Bijaksana. Oleh itu manusia tidak boleh sama sekali daripada
menyembah selain Allah dan tidak boleh mematuhi selain syariat-Nya.
Fasa
keempat terdiri daripada ayat ke-41hingga ayat ke-44.
Dalam
fasa ini pula Allah memaparkan kisah tribulasi perjuangan Nabi Noh a.s untuk
dibandingkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dengan tribulasi
perjuangannya sendiri. Walaupun tribulasi perjuangannya cukup getir, namun perjuangan
Nabi Noh a.s lebih getir kerana selain sukar mendapat sokongan daripada
kaumnya, perjuangan baginda terpaksa mengambil masa yang terlalu panjang.
Fasa
kelima terdiri daripada ayat ke-45 hingga ayat ke-68.
Dalam
fasa ini, Allah menceritakan kisah hari kiamat, kebangkitan semula manusia
daripada kubur, mahsyar, syurga dan neraka, serta keadaan penghuni di dalamnya.
Tujuannya supaya manusia sedar bahawa hakikat kehidupan yang mesti dilaluinya
adalah dalam dua peringkat, iaitu di dunia dan di akhirat. Kehidupan di dunia
adalah untuk beramal dan beribadat kepada Allah, manakala kehidupan di akhirat
pula adalah untuk menerima balasan daripada setiap amalan yang dilakukan.
Fasa
keenam terdiri daripada ayat yang ke-69 dan ayat yang ke-70.
Dalam
fasa ini, Allah menafikan dakwaan para sasterawan Quraisy yang menyamakan
al-Quran dengan syair disamping menafikan tuduhan mereka yang mengatakan Nabi
Muhammad ialah seorang penyair yang pandai menggunakan ilmu sihir.
Fasa
ketujuh terdiri daripada ayat yang ke-71 hingga ayat ke-81.
Dalam
fasa ini Allah memerintahkan manusia supaya sentiasa menggunakan kemahiran berfikir
bagi mencari rahsia kejadian alam ciptaan-Nya agar mereka menjadi orang yang
beriman dan berilmu pengetahuan tinggi. Ini penting kerana Allah tidak akan
menerima iman seseorang secara ikut-ikutan sahaja kerana iman secara
ikut-ikutan tidak dapat menjamin seseorang daripada penyelewengan akidah.
Antara langkah yang perlu diambil oleh seseorang untuk meningkatkan keimanan
dan ilmu pengetahuannya ialah berusaha membuat penyelidikan bagi mengetahui
rahsia alam dan asal usul kejadian dirinya sendiri, asal usul kejadian haiwan
ternakan dan juga tumbuh-tumbuhan yang ada di sekelilingnya. Dengan
membuat
penyelidikan yang mendalam terhadap kejadian alam, seseorang itu dapat
menikmati kemanisan iman yang didukungnya. Sebagai contoh, jika seseorang itu
membuat kajian yang mendalam terhadap tumbuh-tumbuhan yang terdapat di
sekelilingnya, dia tentu boleh mengetahui rahsia bagaimana
tumbuh-tumbuhan tersebut dapat mengeluarkan tenaga yang boleh membantu
kehidupan manusia, seterusnya berusaha menggunakannya sebagai nikmat yang
dikurniakan
Allah
kepada mereka. Dengan kajian yang mendalam terhadap semua benda yang disebutkan
dalam ayat-ayat tersebut, manusia bukan sahaja boleh menjadi orang yang
beriman, malah mereka juga boleh menjadi orang yang berilmu pengetahuan tinggi.
Hakikat ini penting kerana beriman tanpa ilmu adalah lemah dan berilmu tanpa
iman adalah kufur. Allah tidak menyanjung orang jahil yang beriman dan
begitulah juga ilmuan yang kufur kerana orang yang beriman dan berilmu pengetahuan
tinggi sahaja yang dapat menjalankan tugas khalifah di muka buni ini dengan
sempurna.
Firman
Allah:
“Nescaya Allah akan
mengangkat orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu
pengetahuan ke beberapa darjat.”
Fasa
kelapan atau fasa yang terakhir terdiri daripada ayat ke-82 dan ayat ke-83,
iaitu ayat yang terakhir bagi surah ini.
Dalam
fasa ini, Allah membuat kesimpulan terhadap seluruh persoalan yang dibangkitkan
dalam surah ini. Berasaskan kuasa mutlak yang ada pada-Nya, Allah mampu
mencipta sesuatu dalam sekelip mata. Namun menurut fitrah, sunnah, qadak dan qadar-Nya,
sesuatu itu tidak dijadikan secara tiba-tiba dalam sekelip mata, sebaliknya
mengikut kaedah evolusi.
Sumber : Buku TAFSIR SURAH YAASIN DARI PERSPEKTIF SAINS DAN SEJARAH
Zawawi Hj Ahmad
0 Cer komen Cikit:
Post a Comment